Mutfak penceresinden disariya bakiyoruz... Bak yapraklar dokulmeye basladilar bile diyorum, belki degisik renklerde toplayip bana getirirsin birkac tane... Burnunu cekiyor.. Hava cok sicak.. Cok nemli.. Cok yapis yapis... Ama ruzgar var.. Gunes gokyuzunde ama, gokyuzu grimsi...
Anne bu mevsimin adi ne diyor.. Bu mevsimin adi Roma diyorum..

5 Nisan 2009 Pazar

PERDE ARKASI...


Bahar ve Funda iki genc kadin..Biri eski
arkadasim, oburuyle hayatim boyunca hic karsilasmadim..
Belki daha pek cok ortak ozellikleri vardir ama, bu yazinin konusu olan ozellikleri, baslayip ta, ertesi gune ulasmadan bozulan basarisiz diyetleriydi...

Bahar’in hic kilosundan yakindigini, diyetten soz ettigini hatirlamam.. Taa ki, birlikte nihayet kendimize birgun calip, Izmire alisveris icin gittigimiz gune kadar.. Bu kadar genc ve hos bir insanin niye bu kilolari uzerinde tasidigini dusunmusumdur belki, ya da ben Bahar’i bildim bileli o boyledir diye hic farkina bile varmamisimdir..


Funda ise bir yazima yazdigi yorumda, Pazartesi baslayip, sali gunu sona eren diyetlerinden soz etmisti.. Iki cumleyle.. Hepsi bu kadar..
Bu iki kadina da, “eger soylediklerimi yapacaginiza soz verirseniz size yardimci olabilirim” diye ben soyledim..

Bahar normalde herseyi yiyen, hicbir besine karsi direnci olan bir insan degildir. Onun icin sectigim hedef 10 kiloydu ve bu bile bana cok zorlukla ulasilacak bir rakam gibi gozukuyordu.. Ustelik uzakta olmak, kendi gorduklerimle degil, onun anlatacaklariyla yetinmek, gozumu korkutmadi dersem yalan olur.. Ustelik ikimizden baska kimse, bizim bunu basarabilecegimize de inanmiyordu..

Bahar duzenli yemek yiyordu ama cok fazla kalori aliyordu.. Yani zengin bir kahvalti, arada atistirdigi birseyler, oglen yemegi, 5 cayi, yaninda kek, kurabiye, aksam yemegi, meyve ve kuru incir, ceviz, findik fistiktan olusan bir meyve ve cerez tabagi, yazin dondurma seklinde uzuyordu liste.. Ona dedim ki, dayanirsan herseyi ozgurce yiyebilcegin bir duzene kavusacaksin..
Dayandi.. Hem de nasil dayandi.. Esine ve ogluna onlarin istedikleri yemekleri pisirip, kendi bir sure farkli yemege dayandi.. Evin disinda oldugu gunlerde bile cantasinda ara ogun icin verdigim yogurdu ya da cevizi ve meyveyi tasidi ve nerede olursa olsun durup yedi.. Pazar gunu duzenli olarak ciktiklari doga yuruyuslerinde herkesten farkli, diyetin en rijid aninda oldugu icin belki de cok da lezzetli olmayan seyler yemeye dayandi.. Birkez yarim karadeniz pidesi yemek durumunda kalmis, ne cok uzulmustu..

Ama cok duzenli, cok dikkatli ve cok inancla yapti diyetini.. Soyledigim her seye uydu.. Ara ogunlerini, su icmeyi, duzenli yemek yemegi, metabolizma cayini icmeyi hic ihmal etmedi.. Herseyden onemlisi fiziksel aktivite yapti.. Yurudu, spor salonuna gitti, dusuk tansiyonuyla mucadele verdi ve basardi.. Ozellikle protein diyeti yaptigi iki haftalik kisim, ekmek, makarna, kek borek sevenler icin hic kolay degildir ama o sosyal yasantisi geregi gittigi aksam yemeklerinde bile, ne yiyecegini onceden dusundu ve diyetinde olmayan hicbirseye catalini uzatmadi.. Hedefine ulasti ve gecti bile.. Artik herseyi yiyor.. Pizza, dolma, borek, dondurma, isterse kuru yemis.. Eger birseye hayir diyorsa, cani istemedigi icin diyordur, ona “yasak” oldugu icin degil.. Bu yaz yine Izmir’e gittik birlikte.. Butun bir yol boyunca, artik giyemiyecegi deri ceketler, cashmir mantolar, ceket etekler, terzi elinden cikma aksam elbiselerinden, mayolarindan hatta ayakkabilardan konustuk..Gulerek.. Butun gardrobu yenilendi.. Mecburen ve keyifle..Hersey.. Giyim tarzi cok degisti ama guzel dostlugu hep ayni kaldi..

Funda ile farkli bir surec yasadik.. O, evinin tarcinli kek kokmasini seven, ailesinde farkli yas gruplari olan, enerjik, dost canlisi ve ogun atlayan bir kisi.. Dahasi var.. Et sevmiyor.. Once bir baslangic programi yaptik.. Gunde 5 ogun yesin, su icsin, diyete baslayacagina kendini inandirsin diye.. Kimseye soyleme diye tembih ettim Funda’ya.. Lutfen tartilma dedim, arkadaslarin ve giysilerin soyleyecekler zayifladigini.. Funda belki biraz daha az inaniyordu sonuca ulasabilecegine.. Daha onceki tecrubeleri belki de guvenini azaltmisti.. O nedenle, hizla bir kac kilo kaybettigini gormeye ihtiyaci vardi..

Birkac kez, diyetinin disina cikti.. Ama yiyerek degil, yemiyerek.. Kucuk cocugu olan butun anneler gibi is, ev, okul, alisveris arasinda kostururken, ara ogununu de, ana ogununu de atladigi gunler oldu ve kendini kotu hissetti.. Ben de.. Yine de azmini kaybetmedi.. Protein diyetini denemek istedi.. Ama olmadi.. Yiyemedi bir kac gun sonra.. Benim inadigim diyet, insanin yemegi sevdigi herseyi iceren ancak miktarlarin ve zamanlarin kontrol edildigi bir diyettir.. Onun icin iki kez ufak tefek degisiklikler yaptik listesinde.. Spor yapmadigi, yuruyus yapacak firsati olmadigi icin, butun diyetlerde bir sure sonra gorulen duraklamalarda, metabolizmasini silkeledik biraz.. Arada yaramazliklar yapti.. J Oglunun tabagindaki pilavlar, onun tabagina atladi, yarim simit fazla kacti ama genel anlamda, ustelik te ders calisma stresi yasadigi bir donemde, yine tarcinli kekini yapip, evini mis gibi kokutup, kendisi yememegi basardi..

Gercekten cok direncli davrandi.. Kendi dogum gununde, pastasindan tadip tadamiyacagini bile sordu bana .. Kisa sure icinde, ogunlerine sadik kalmaya, duzenli ve akillica yemege basladigi icin, benim tahmin ettigimden de daha cabuk, “ne yersen ye, ozgursun” pazarlarina ulasti.. ve benim ondan bekledigim gibi, bu ozgurlugu hic kotuye kullanmadi.. Abartmadi..

Simdi cok duzenli bir sekilde kilo veriyor ve vermeye de devam edecek.. Onun da gardrobu degisecek.. Alisverislere gidecek.. Bir pantolonunu, ben bu kadar sismanmiydim diye bakmak icin saklayip, butun cici elbiselerini ahh ahh diyerek birilerine verecek..

Bahar’in da Funda’nin da diyetleri kendilerine gore yapildi.. Onlarin sevdikleri, sevmedikleri, asla yiyemem dedikleri goz onune alindi.. Iki haftalik surec disinda, normalde ne yerlerse onu pisirdiler evlerinde.. Heryerde bulunan meyveleri, sebzeleri yediler.. Sadece duzenli ve normal miktarlarda yediler.. Dikkatli bakildiginda Funda hic te oldugu kiloda olmasi gereken bir insan gibi durmuyordu yediklerine bakildiginda.. Ama metabolozmasi cok yavaslamisti..

Isin sirri dengede.. Herseyden yemek, herseyi yemek, bos kalorileri mumkun oldugu kadar hayatimizdan cikartmak ya da miktarlarini cok azaltmakta.. Ac kalmamak, kan sekerini hizla yukseltip, hizla dusurecek, dolayisi ile insulin salgilanmasina ve yag depolanmasina neden olan besinlerden kacinmakta ya da bu besinleri de, kana karismalari yavaslatacak sekilde tuketmekte..


Gordugunuz gibi perdenin arkasi, onunden hic farkli degil..

Yani imkansiz degil.. Siz yeterki isteyin.. Basarirsiniz..


5 Nisan 2009'Roma

17 yorum:

Daglarkizi dedi ki...

Sigarayi biraktiktan sonra hizla kilo almayi basladim. Korkuyorum...
Korkmak da beni kilo almaktan ali koymadi...Toronto'nin kisinda haraketsizlik diyorum onu bahane ediyorum falan filan ama kirmizi eti yememek beni karbonhidratlara daha cok dadandirdi seneler icinde en buyuk neden bu galiba.
Size soracak cok seyim var...Yardimci olabilir misiniz?

Adsız dedi ki...

Merhabalar, yazilarinizi zevkle okuyorum, ellerinize, akliniza, yureginize saglik... Ben de kilo vermek isteyenler kervanindayim. Oglum erken dogunca sut vericem stresiyle ne bulursam yedim... Zaten yogun bakim gunlerinde de stresten yiyip duruyordum. Sonuc 92 kilo... (boy 1.70) Aradan iki yıl gecti. Su anda 80 kilo civarindayim. Ama minik oglumun pesinden kosarken kilolarim hayatimi zorlastiriyor. Sizinle beraber diyet programina nasil baslayabilirim? Tesekkurler,
Ayzen Atalay Durmusoglu

Zehra Gürgen dedi ki...

Dengeli beslenmekten geçtiği doğru, ben dengesiz beslenen biri olarak çok iyi biliyorum.
ama kafamda birtürlü herşeyi yiyecek ama kilo almayacağım günler canlanmıyor?
Hiç deneyimlemediğimden midir acaba?
Ama inanıyorum size.Sanırım kendimede..
Dözüm yollarda,sizden geleceklere odaklanmış bekliyorum..okuduklarımı özümsemeye çalışıyorum. sevgiler

Adsız dedi ki...

Merhabalar,

Hergün yazılarınızı takip ediyorum.
Zayıflayan arkadaşlarınızın öykülerini okudum, moralim yerine geldi biraz ben de yapabilirim diye.

Moralim bozuksa çok fazla yemek yiyiyorum, gece uyku düzenim de bozulduğu için geceleri de uyanıp yemek yediğim oluyor.

Bunun sonucu olarak son 6 ayda 8kilo aldım ve kilolarımın çoğu göbeğimde toplandı.Bana özel olarak vakit ayırmanızı sizden bekleyemem ama metabolizmayı hızlandırmaya yönelik yiyecek/içecekler tavsiyelerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Sevgiler
Emel

Gülen Tezer dedi ki...

Tünaydın;
İzinizi sağlık sorunlarımdan söz ettiğim arkadaşım Belgin'den (Cadılar Kampı) buldum.Akşamdan beri beni çok heyecanlandıran yaşam ve başarı öyküleri okudum bloğunuzda.Bu ilginiz için başarmış arkadaşlar adına ben de teşekkür ederim.
Ciddi bir sağlık sorunum var ve acilen diyet önerildi, (göz atmak isterseniz bloğumdaki son yazımda anlattım)Zamanınız var mı bilemem ama yardımınıza ihtiyaç duyuyorum.
Sevgiler.Kolay gelsin.

Adsız dedi ki...

Merhaba Mehtap Hanım,
Sizden bir konuda bilgi rica edeceğim. Ben 47 yaşında 1.68 boyunda ve 80 kg.yim,Metabolizmam
inanılmaz yavaş, iki ayda ancak 5 kg verebiliyorum.Birde ben et,tavuk balık, yumurta yemiyorum. Günde 6 ogun yememe ve 2 lt su içmeme rağmen ancak 5 kg verebildim.Yüksek tansiyon hastasıyım o nedenle kilo vermem gerekiyor.70 kg benim için idea, ama et yiyemediğim için yağ yakma işlemim biraz zor oluyor.bana bazı önerilerde bulunursanız çok sevinirim.

Pusulasız Hayat Kitap Sesleri dedi ki...

Diyet yaparken, arada bir gelen tatlı krizlerinin önlemini nasıl alabilirim?
Bunu gerçekten bir bilene sormak istiyorum.
Sevgilerimle...

gezicini dedi ki...

merhaba,
ben de sitenizi merakla izleyenlerdenim. insanların büyük bir azimle kilo verdikleri gördükçe kendimden utanuyorum doğrusu.yaşım 38, kilom nerdeyse 70, bir yıl önce doğum yaptım. hamilelik öncesi kiloma dönmek istiyorum ama başaramıyorum. sağlıklı beslenme konusunda önerilerinizi, diyet ile ilgili yardımlarınızı istesem acaba ne dersiniz?
ilginize teşekkür ederim.
gorki

kurşunkalem dedi ki...

Merhabalar,bir süredir blogunuzu ilgiyle takip ediyorum.Yaşanmış kilo verme öykülerindeki yardımlarınızı okuyunca,bana ve kardeşime de yardım edebileceğinizi düşündüm.Kardeşimde doğum sonrası hipotiroidi ve hiperlipidemi var.Tiroid hormonu ve metformin kullanıyor.157 cm ve 77 kilo.Ben de 5 yıl öncesi gebelik ve sonrası aldığım kiloları veremedim.158 cm ve 82 kiloyum.Benim de kolesterolüm üst sınırlarda.Ayrıca gebelik diabetim olmuştu.Birkaç kez diyet listeleri aldık,ancak başaramadık.Yardımınıza gerçekten ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum.İlginiz için teşekkür ederim.

büyük kedi nil dedi ki...

Merhabalar,
Sanıyorum bu yazılardan sonra sizden yardım isteyenlerden yarı bıkkın hale gelmişsinizdir.Malum konu zayıflama olunca..
Ben Ankara'da yaşıyorum ve sizden Ankara'da bana yardımcı olabilecek bir isim istiyorum.İnternet üzerinden ya da eş dost vasıtasıyla bir kaç isimle görüştüm ancak işi o kadar çok ticarete dökmüşler ki..Ben , beni önemseyen, gerçekten nasıl görünmek istediğimi özümseyip bana yardımcı olacak "yarı arkadaş" birini arıyorum.
Fazla kilom aşağı yukarı 6 diyebiliriz ancak ben kısa vadede daha "ince" görünmek uzun vadede ise beslenmeyi öğrenmek istiyorum.
30 yaş nedense benim için hep çok anlamlı oldu. 30 yaşıma acaba nasıl gireceğim,nasıl görüneceğim,nerde kimle olacağım gibi yarı çocuksu sorular işte..
30 a daha stediğim gibi girmeme yardımcı olursanız sevineceğim.
Sevgilerimle..
Nil..

Belgin dedi ki...

Mehtap`cim senin kücücük kartopu bir cig olarak sana geri döndü:))
Seninle gurur duyuyorum ve seni kutluyorum. Sen cok iyi bir insan ve cok iyi bir doktorsun.
Iyiki varsin canim:)

Mehtapcim, Gülen arkadasimiza yardimci olabilirsen sevinirim.

Sevgilerimle

Adsız dedi ki...

Yazılarınız insanlara yardım etmeniz ne güzel.Bende diyetisyen yardımıyla zayıfladım 60 lı kilolardan 50 lere düştüm hiç 50 kilolarda olmamıştım hayatım boyunca.Kansızlık vardı testte yaptırmamıştı diyete başlarken diyetisyenim.Verdiğim yiyecekler kansızlık yapmaz dedi ben söylediğimde.2 3 ay geçtikten sonra ellerim ayaklarım o kadar çok üşüyordu ki tırnaklarım karıncalanmaya morarmaya başladı.Bir süre sonra sıkıldı diyettende bırakmak istedim diyetisyenim sen ne yiyeceğini biliyorsun zaten dedi istemiyorsan gelme.Sonra yaptırdığım kan testlerinde kansız olduğum anlaşıldı.Şimdi eski kilomdayım zayıflamadan önceki halimde ne yiyeceğimi biliyorum ama birinin yardımıyla zayıflamak farklı.

Adsız dedi ki...

merhabalar Mehtap hanım,
sitenizi oldukça uzun zamandır takip ediyorum ve yazılarınızı büyük zevkle okuyorum.bu aralar diyet,kilo,sağlıklı beslenme konularında yazdıklarınızı ise daha bir ilgiyle takip ediyorum.bazen özeniyorum,bazen evet bende böyle yapıyorum diyorum,bazen off ben nasıl yapacağım diyorum.ama tek bir şansım olduğunu düşündüğüm için bu şansı ablamdan yana kullanmak istiyorum ve ona sürpriz olsun istiyorum. ablama kilo verme konusunda yardımcı olursanız çok sevinirim.yaptığı ileri gebelik haftalarındaki ölü doğum ya da düşükler nedeniyle vücudu çok deforme oldu ve kilo sorunu yaşıyor.yaptığı bu düşükler onu hem ruhen hem de fiziki olarak çok etkiledi.bu konuda bir şansım varsa ve cevabı evet olacak ise ablama yardımcı olur musunuz??( biliyorum ki bu tür e-mailler çok fazla sayıda geliyordur) sema

NAZLI dedi ki...

Merhaba.Konusu geçen iki hemcinsimi imrenerek okudum.Evet benimde en büyük problemim kilo verememek.Tatlıya olan zaafım.Ne zaman rejime başlasam aklıma gelen ilk şey çikolata.İradem eriyor resmen karşısında.Rica etsem bu konuda bir yazı yazar mısınız.Hiç mi çikolata yiyemeyiz.Ya da aslında hergün az da olsa yiyebilir miyiz?Sizden doğrusunu okumak iyi gelecek.Teşekkür ederim.

Nazlı

NAZLI dedi ki...

Merhaba.Konusu geçen iki hemcinsimi imrenerek okudum.Evet benimde en büyük problemim kilo verememek.Tatlıya olan zaafım.Ne zaman rejime başlasam aklıma gelen ilk şey çikolata.İradem eriyor resmen karşısında.Rica etsem bu konuda bir yazı yazar mısınız.Hiç mi çikolata yiyemeyiz.Ya da aslında hergün az da olsa yiyebilir miyiz?Sizden doğrusunu okumak iyi gelecek.Teşekkür ederim.

Nazlı

rüzgarın kızı dedi ki...

merhabalar:)sitenizi cenk in sitesinden buldum bunun için cafefernandoya müteşekkirim
sitenizi tarzınızı çok beğendim ama en güzelide yazılarınızı....
hani kendinizi dr olarak tanıtmasanız inanın sizi bu alanda ihtisas yapmamış biri sanırdım çünkü yazılarınız o kadar içten o kadar doğal o kadar bizdenki sanki kendi düşüncelrimi okuyormuş gibi oldum
sık sık vurguladığınız diyet değil sağlıklı beslenme yaşam tarzım haline gelsin diye uğraş verme yüzünden içinde diyet geçen sitelerden uzak duruyorum ama yinede iradem zayıf ki başaramıyorum bu sağlıklı beslenmeyi
1 60 boy ve 58 kiloyum yaş 34 beş kilo yağ fazlam var şu anda düzenli spora gidiyorum ama tatlı ya karşı inanılmaz zaafım var ya hiç yemeyeceğim yada yediğim zaman ölçüyü kaçıracağım ortasını bulamıyorum
ölçüyü kaçırıp kilolarım artmaya başlayınca krize girsem bile hiç yemiyorum ama sonrasında yine dayanamıyorum malesef düşünün bir orta boy meyveli yada çikolatalı pasta yeme potansiyeline sahip birini :(işte bu benim :(yediğim zaman da inanılmaz vicdan azabı duyduğumdan tadınada varamıyorum çoğu şeyin bu bende öyle boyuta geldiki artık rüyalarımda tatlıyı bırakma terapi merkezlerine gider görüyorum :(bu arda iştahlı bir yapıya sahip olduğumuda ekleyeyim
yazılarınız zevkle okuyorum kahvaltı alışkanlığı ile başladım önerdiğiniz sağlıklı beslenmeye devamını heyacan ile bekliyorum tatlı ile beraber yapabileceğim bir beslenme çeşidi varmı acaba :(
bu arada müzik seçiminiz harika sevgiler:))

rüzgarın kızı

burcu dedi ki...

Mehtap Hanım nerelerdesiniz,çok özledim sizi..bugünlerde ihtiyacım var motive edici güzel yazılarınıza.Sürekli eski yazıları okuyorum,başarı öykülerini neredeyse ezberledim...Arayaı bu kadar açmayın lütfen :) Sevgilerimle.