Mutfak penceresinden disariya bakiyoruz... Bak yapraklar dokulmeye basladilar bile diyorum, belki degisik renklerde toplayip bana getirirsin birkac tane... Burnunu cekiyor.. Hava cok sicak.. Cok nemli.. Cok yapis yapis... Ama ruzgar var.. Gunes gokyuzunde ama, gokyuzu grimsi...
Anne bu mevsimin adi ne diyor.. Bu mevsimin adi Roma diyorum..

8 Mart 2009 Pazar

YIYEREK DOLMAZ...

Hayat boyle birsey iste.. Hersey istediginiz gibi olmuyor.. Kime sorsaniz, evinde bir oda eksik* ..

Ya siz..?

Bulutlar dagilmiyorlar mi bir turlu basinizin ustunden..? Parcalari bir araya gelmiyor mu kalbinizin?

Zaten yaralandiginiz yerlerden mi vuruyor sizi yeni gelenler..?
Basinizdaki bulutlari dagitiyormus gibi yapanlar, sizden sevgiyi encok esirgeyenler mi aslinda..?

Ne yapacaksiniz?
Koca bir dilim cikolatali kek, yoluna sokar mi herseyi..?

Cocuklar buyuyorlar, sorunlariyla birlikte.. "Evin reisi" unvani bazen agirlastiriyor mu omuzlarinizi? Her sorunda, sizin yuzunuze mi bakiyor evdekiler..? Ya sen nasilsin, yorgun musun, uzgun musun, isteklerin var mi, en son ne zaman neyin hayalini kurdun, neye ihtiyacin var diye sormuyor mu kimse? Basinizi yastiga koydugunuzda, akliniza gelenler umurunda degil mi kimsenin?

Ne yapacaksiniz..?
Sigaranin dumaniyla bogulur mu dertler, soyle taa cigerinizden ufleyince?
Yuzu guler mi esinizin, bu aksam yemegi kasikla degil, kepceyle yeseniz?
Kilolarin arkasinda kaybolur mu problemler?

Siz "kirilmis direkler, yirtik yelkenlerle, bu seferden de mi cok yorgun dondunuz?**" Iki ucu bir araya gelmeyen bir kalp, yeryuzunun en anlayisi kit insanindan bir patron, sevmek icin degil de, uzmek icin sizinle birlikte olan bir sevgili, yaslandikca kaybetmekten korkulan aile buyukleri.. Taksitler, kredi karti borclari, evin boyasi-badanasi, eskimis koltuklar mi geliyor sizden once..?

Ne yapacaksiniz?
Yiyerek mi yok edeceksiniz yokluklari?

Ust uste yigilan sinavlar..? Gecemedikce aileye yuk olma kaygisi..? Gelecek korkusu? Uzerinize uzerinize gelen dunya, siz icine karismaya calistikca, kiyisina bile yanasamadiginiz yasam?

Ne yapacaksiniz?
Kilonuz artikca mi artacak guveniniz? Ici cikolata dolu kavanozlar mi yardim edecekler gelecegi kurmaniza?

Varsillik mi yoksa problem?

Disarda yenilen yemekler, hediye gelen ici binbir cesit yiyecek dolu sepetler.. Hepsine ulasabileceginiz, her seyi alabileceginiz sarkuteriler, supermarketler, kasaplar, balikcilar, adi "firin" olmayan ekmekciler.. Brunch kavramindan cikip, sunduklari yiyeceklerin asiriligina bakinca sizi kitliktan cikmis farz eden, utanc servisleri.. Aksam ustleri "X clup'te" dunya dertlerini elerken icilen superalkollu (viski gibi) icecekler..

Ne yapacaksiniz?
Dunyada kapladiginiz yer arttikca, artacak mi keyfiniz?

Yapmayin bunu kendinize..
Olmaz..
Yag hucreleri disinda hicbir bosluk, yiyerek dolmaz..

Ben kilolu her insan, mutlaka dunyayla ve kendiyle sorunlari olan bir insandir demek istemiyorum.. Ama baska herseyi, kendisinden kendi sagligindan daha cok onemsiyordur diyorum..

Gereginden fazla yemeyin..

Kahvaltiyla baslamistik.. Baktiniz mi aliskanliklariniza..? Yazdiniz mi bir gunde yediklerinizi bir kagida..?

Degistirmeye basladiniz mi ucundan kosesinden gunun baslangicini..?

Yoksa bana "hadi canim sende..! Biz de hakikaten sihirli bir diyet soyleyecek sanmistik mi" dediniz..

Siz bilirsiniz..

Ben inananlar icin yazmaya devam ediyorum.. Donup kahvalti yazisini tekrar okuyun lutfen…

Saglikli, cesitli ve yeterli bir kahvalti, gune baslamak icin ve sonraki ogunlerin olcusunun ayarlanmasinda anahtardir unutmayin..

Fazla kilolar icin, baslangicta farkli diyetler uygulanabilir.. Ama bu tur diyetler 3 haftadan daha uzun suremezler.. Yasam keyfinizi kaybedersiniz.. Sonunda bir yerden fire verirsiniz mutlaka.. Onun icin, beslenme aliskanliginizi degistirmek en saglikli yoldur..

Kahvaltiyla ogle yemegi arasi mutlaka kucuk bir atistirma yapin..

Bir kucuk meyve ve iki biskuvi (en basitinden secin),
Bir kucuk meyve ve kucuk bir kase yogurt,
Kucuk bir kase yogurt ve iki biskuvi,
Meyve ve iki ceviz veya 5-6 badem veya 5-6 findik
Iki kuru erik veya iki kuru kayisi ve yogurt
dogru bir secimdir..

Ben taze meyve ve yogurt ikilisinden yana kullanin derim seciminizi..

Yogurt, meyve ya da kuru yemis ve kuru meyveyle alacaginiz sekerin hizla kana karismasini engeller. Onun icin insulin hormonunun hizla artmasina engel olur (Insulun, sekeri, notralize eder ama yag yapimini stimule eden bir hormondur).
(O nedenle makarnayla, mantiyla yogurt yemek dogru bir secimdir).


Italya'da son yillarda okul cocuklari icin, calisanlar, cok yaslilar ya da ilahi tembeller icin boyle hazir paketlerde karisik dilimlenmis taze meyve, 1 porsiyon karisik erik , incir, ananas kurusu filan satilmaya basladi..

Ben genel olarak kendim yapabilecegim seyleri hazir almayi sevmem. Paketlenmis cogu besinde, fazladan bir kimyasal madde bulunur mutlaka.. Ama vaktiniz olmayabilir, caniniz istemiyebilir.. O zaman hazir da alabilirsiniz..

Benim de cantamda bugun ceviz, badem, findik ve kuru uzumden olusan hazir alinmis bir paket var ara ogun icin..

Oglum 9 yasinda.. Dogumdan sonra aldigim 17 kiloyu, kendimi beslenme konusunda terbiye ederek verdim.. Bazen kilo aldigim olur.. Ornegin subat ayi benim icin tehlikeli bir aydir.. Karnaval doneminde yapilan, bir cesit kizarmis ve ustune pudra sekeri elenmis hamurdan baska bir sey olmayan "frappe" tatlisina dayanamam cunku.. Ama yerim.. Laf aramizda, parmaklarimi da yalarim gizlice..

Cunku duzenli beslenme aliskanligini yerlestirirseniz yasantiniza, kacamak yapma firsatiniz her zaman vardir..

Siz de basarabilirsiniz.. Kararli olun..

Bu arada da, gobeginizi sigdirmak icin bedeninizden buyuk aldiginiz ceketlerinizi, "sirin veya cool" pantolon askilarinizi, arkasi cekilen eteklerinizi, koca koca hirkalarinizi hediye edecek birilerini dusunun..

9 Subat 2009’Roma

P.S: cok uzun bir yazi olmus.. Kusura bakmayin.. Butun hafta buralarda olmayacagim.. siz bolerek okuyun isterseniz..


*Ozdemir Asaf
**Murathan Mungan

17 yorum:

Brajeshwari dedi ki...

ben bölmeden okudum :) Tüm haftayı sindirdim mideme...

Yazının başlangıç kısmındaki sorguları çok sevdim. Düğüm gibi, o noktaya inince, görüp- çözünce bu sağlık yolculuğu başka bir anlam kazanıyor.Bu çözülüş, hayatındaki başka bakış açılarına da yansıyor.Böylece hem alışkanlıklar değişiyor, hem de vucut zayıflama kodunu alıyor bünyesine...

Sonra sonra benim soracağım başka ince şeyler olacak.. Daha ilerleyen kısımlarda soracağım.. Bekliyorum :)

Sevgiler...

suspect dedi ki...

çok severim özdemir asaf'ı, sabah sabah hatırlamak iyi oldu. kızımı okula yolladıktan sonra yatacaktım ama iyi ki bakmışım buray ayeni bir yazı var mı diye. sanırım benim de kendimi terbiye etme vaktim geldi...

Belgin dedi ki...

O yazinin basinda anlattiklarini uzunca zaman ben de yaptim, yani bütün eksikleri yiyerek kapatmaya calistim. Ne zaman canim yansa, kendimi buzdolabinin basinda buldum. Baskalarini düsünürken, kendimi unuttum. Ama dedigin bu yaptiklarim sadece dünyadaki yerimi genisletmeye yaradi. Bundan bir yil evvel gecirdigim agir bir ameliyati firsat olarak algilayip, hayatimdaki kötü gidenleri degistirdim. Simdi de hayatima 41 kilo daha hafif olarak devam ediyorum ve daha mutluyum. Kilomu korumak icin verdigin tavsiyeleri unutmama izin vermeyecegim. Kusura bakma, cok uzun bir yorum oldu.
Verdigin bilgiler icin cok tesekkürler:)
Sevgilerimle

beenmaya dedi ki...

bu haftasonu birkaç kıyafet değiştirince bu sefer bir yerinden kesin başlamalı kararını vermiş bulunmaktayım şahsım adına...

YsM dedi ki...

cok haklisiniz gercekten dolmadi bunlarinhic birinin yeri sadece yedikce sinirim yatisti ve kapladigim alan artti cok haklisiniz zamani geldi gecmeden basladim bile ..Yalniz su xenical denen hapida verdiler bana doktora gittigimde sz ne dersiniz bu hap hakkinda

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Brajeshwari, Tam soylemek istedigim sey iste bu senin anladigin.. umarim daha sonraki sorularinin da cevaplarini bulursun bu dizide..

sevgili Suspect, ertelemeyin, hemen bugun, bu yaziyi okudugunuz an baslayin.. Kararli olun.. Eminim isinize yarayacak.. sevgiler

Sevgili Belgin, uzun degil kisa ve cok ama cok onemli bir yorumdu.. 41 kilo dile kolay.. neredeyse bir yetiskin kilosuna yakin.. o nedenle aman tekrar o gunlere donmeyin.. Bunu guzelliginiz icin degil, sagliginiz icin yapin.. diyet onerilerim biter bitmez, verecegim ufak tefek oneriler olacak yiyecek alisverisleri ile ilgili.. umarim onlari da faydali bulacaksiniz..

Sevgili beenmaya, Suspect'e soyledigimi tekrarliyorum.. hemen bugun, sali sallanir filan demeden.. hemen bugun basla.. gunun hangi saatindeysen, o saatte basla.. Sonra bir ay sonra tartil ve bana yaz.. tartini sakin atma, bozulmadi..:-))

sevgili Yasemin, ayni adrese gitmek icin cok cesitli araclar kullanabilir, farkli yollardan gecebilirsiniz.. sadece Xenical ve benzerlerini degil, anti deppressanlari, amfetamin grubu istah kesicileri filan kullanan meslektaslarim var.. Ben gorus olarak, fizyolojik mekanizmalarin harekete gecirilmesinden yanayim.. Ilaclar, ancak cok asiri kilo fazlaliginda, kisa bir sure kullanilabilir.. Ben bu konuda biraz cekingen davraniyorum.. Saglikla kalin..

Nilambara dedi ki...

Mehtap'cığım, ben de bölmeden okudum, bütün bir hafta da henüz okuyamadığım 1-2 yazına döneceğim, belki de baştan tekrar hepsini okuyacağım bulduğum aralarda :)

Kahvaltı hep en önemli öğünüm oldu, geç kalacağımı bilsem de asla atlamadım (buarada laf aramızda baharatlı zeytinyağına bir iki lokma kızarmış ekmek banmayı da ihmal edemem hiç ;)
ara öğünlerdeki meyva ve light sütün birlikteliği ise dayanılmaz bir lezzet :)

galiba en büyük ihtiyacım biraz daha zaman, daha çok yürümek daha çok hareket edebilmek için...
ve kaçınılmaz olarak büyümeye ;) bağlı yavaşlayan metabolizmayı biraz daha hızlandırmak...
bunun için ne önerirsiniz Sevgili Doktorum :)

çok sevgilerimle,

PAPATYA PRENSES dedi ki...

Çok güzel ve faydalı olmuş yazınız. Emeğinize sağlık.
Ben de yaklaşık 5aydır diyet yapıyorum ve verdiğim kiloları görünce seviniyorum. Ayrıca düzenli beslenmeye alışmak beni çok mutlu ediyor..

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Nilambara, metabolizmayi hizlandirmaik icin bazi bitki caylari, yesil corba vs denenebilir. Ama isin sirri hep ayni seyleri, ayni sirada yapmamaktir. besinleri degistirerek, farkli usullerde pisirerek yemek cok akillica bir davranistir. Sonra tarifleri verecegim..

Sevgili Papatya prenses, zaten onemli olan duzenli ve cesitli beslenmek.. Arada kiloda oynamalar olsa da, sonra tekrar duzene girmek zor olmaz o zaman..

Brajeshwari dedi ki...

Mehtapcım
benim soracagimda buna benziyor. Sistemi dogru yapıyorum. o zamanlar dietisyenim "sistemi şaşirtalim" diye çay vermişti, bir de proteini başka birşeylere dönüştürdü. O takıldığım kilodan düşüvermiştim. Yine aldığım 2 kiloyu verme ızdırabı çekmekteyim. Spor yapıyorum, düzenli besleniyorum birşey var olmuyor..

yazarsın diye beklemedeyim...

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Burcu, 15 kilo fazlasi olan birini zayiflatmak, 3 kilo fazlasi olab birini zayiflatmaktan daha kolay ve hizlidir. Dedigin gibi, bazi kilolar neredeyse yapisir ustumuze..
Sana bu konuda bazi onerilerim olabilir..

aysencifci dedi ki...

Merhaba,
Bir solukta okudum, kendimi ve hatalarımı buldum. Hatta bunun üzerine uzun bir post'ta ben yazayım istiyorum. Yazınızı kaynak belirtip kullanmak için izninizi istiyorum.
Yağmurlu İstanbul'dan sevgiler.

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Sevgili Aysen, elbetteki kullanabilirsiniz yazimi.. yakinda oglen yemegi ve aksam yemegi onerilerimi de yazacagim..
Bu arada lutfen kahvalti yazisinin tamamini okuyun.. eminim isinize yarar..
sevgilerimle

aysencifci dedi ki...

Yazdım en nihayet yazımı, lütfedip bizi ziyaret edip okursanız ve yorum bırakırsanız inanın çok sevinirim. Link vermeyi halen öğrenemediğim için post'u o şekilde yazdım, kusuruma bakmayın.
Halen yağmurlu İstanbul'dan kucak dolusu sevgiler.

Adsız dedi ki...

Ne kadar guncel yaziyorsunuz inanamiyorum maalesef sizi gec kesfettim sindire sindire done done okuyorum . 2009 da yazilmis ama bugun uygulayacagim . Evet evet bu sefer oacak.

HADİYE dedi ki...

Merhaba Mehtap,

Bir günümü yazdım ve (23.04.2012 tarihli ) yazınla karşılaştırınca tatlı ve pirinçli yemeklerden uzak durmam gerektiğine karar verdim. :) Bol giysileri verecek birilerini buldum. Ama ne zaman vereceğimi henüz bilmiyorum.

06:45 UYANDIM
07:00 KALKTIM
BİR BARDAK SU İÇTİM, ÇAMAŞIRLARI KATLADIM, Kahvaltı ya çay demlemek için su koydum ocağa, Mutfağı toparladım,Kazaya kalan sabah namazımı kıldım, Salonu toparladım, Kahvaltımı yaptım………
08:00 KAHVALTI DA
Bir kıymalı börek yedim, 2 zeytin yedim, ½ domates 1 biber yedim, 1 tatlı kaşığı kadar marmelat yedim. 1 Fincan siyah çay içtim az şekerli,
TANSİYON İLAÇLARIMI İÇTİM 1 BARDAK SU İLE
Arabama binip işe geldim. Yıllardır ağrıyan dizim ilk kez bıçak kesmiş gibi acımaya başladı merdivenleri zor çıktım. Masama oturduğumda saat 09.30 du. Bir fincan az şekerli çay içtim.10:00 da ; 1 bardak su içtim 11:00 de
11.50 yürüyüşe gittim. (Aylardır ilk defa Cumarteside yürümüştüm 30 dk.) 30 dakika tempolu yürüdüm.
12:45 Öğle yemeği
1 kâse hamurlu yeşil mercimek çorbası,
1 kâse karnabahar yemeği,
4 Yemek kaşığı pirinç pilavı,
13:20 1 bardak su
15:30 bir kase yeşil salata 1 dilim ekmek,
16:00 bir fincan neskafe
19:30 Akşam Yemeği
1 Kase Çorba,
1 Tabak Lahana yemeği
2 Dilim ekmek , Domates salatası , Su
09:30 Çay ve yanında 8 tane tatlı bisküvi

NE KADAR ÇOK YEMEK YEMİŞİM İNANAMADIM.

SELCAN dedi ki...

Merhaba;
Sitenizin uzun süredir takipçisiyim ancak 40 gündür uygulayıcısıyım.1 mayısta başladığım programda şimdilik sadece çayımdan şekeri eksilterek 2 kg verdim.şimdi programın tamamını uygulamak niyetindeyim . detayları yazacağım. gönlümün yüreğimn aynası oldunuz. teşekkürler...